Pšenični in drugi glutenski izdelki – prepovedana živila pri endo dieti

Kot sem že pisala v objavi o endo dieti in v objavi o brezglutenskih mokah, pšenični in drugi glutenski izdelki niso priporočljivi za uživanje pri endometriozi. Odkrilo se je namreč, da izogibanje glutenu (ki deluje vnetno) dobro vpliva na počutje žensk z endometriozo. Obolele ženske, ki ne uživajo glutena, se počutijo manj napihnjene in imajo manj bolečin, povezanih z endometriozo.

Pri vsakodnevni prehrani to pomeni, da od tipičnih škrobnih prilog še vedno lahko uživamo krompir in riž, namesto navadnih testenin pa brezglutenske testenine (kitajski riževi rezanci ali pa brezglutenske testenine iz kombinacije riževe, koruzne in še kake druge moke). Prav tako so dovoljene stročnice. Pri kosilih se torej veliko ne spremeni! :) Sama imam po novem celo bolj pestro prehrano, kar se tiče škroba, saj odkar sem na endo dieti, redno uživam tudi kvinojo, proseno kašo, polento, ajdove žgance, ajdovo kašo, sladki krompir, čičeriko, lečo in druge stročnice.

2015-05-12-Gluten-2

Izogibati se je potrebno zgolj pšenici, piri, ječmenu, kamutu in tritikali.  Bolj problematični so torej kruh, pecivo in prigrizki iz testa, ker le-ti ponavadi vsebujejo pšenično moko. Svež brezglutenski kruh se dobi le v nekaterih trgovinah po vnaprejšnjem naročilu, medtem ko se pakiran brezglutenski kruh da kupiti že v vseh trgovinah. Tudi brezglutenske piškote, krekerje in druge prigrizke ponujajo v vseh večjih trgovinah. Na žalost takšni brezglutenski izdelki ponavadi vsebujejo preveč sladkorja in aditivov, ki niso endo prijazni in se jim zato raje izogibam.

2015-05-12-Gluten-3Kadar si res zaželim kruha, si ga spečem kar sama (tu je preprost recept za brezglutenski ajdov kruh). Če je nuja po testu res velika, pa si na hitro pripravim “pica” testo iz brezglutenske mešanice in si ga spečem v pečici (prbl. 12-15 min pri 200 stopinj C). ;) Seveda pa imam za vsak slučaj na zalogi tudi kak pakiran brezglutenski kruhek. Odkrila sem pakirane brezglutenske kruhke, ki mi glede na sestavine še najbolj ustrezajo (to so Sparovi FREE BROTMIX kruhki na sliki). S seboj jim imam, če grem na pot ali pa kadar sem povabljena h komu na obisk (pa gostiteljev nočem obremenjevati še z mojo endo dieto). Sicer mi po okusu niso ravno najboljši, vendar popečeni (v toasterju ali pa enostavno kar na suhi ponvi) postanejo prav okusni. Včasih res pridejo prav. ;)

Ko si zaželite kakšnega (sicer manj zdravega) prigrizka, še vedno lahko posežete po čipsu, koruznih tacosih in tortiljah (najprej preglejte sestavine, da so res 100% iz koruze), slanih arašidih… Sama sem bolj za sladko in ker rada pečem, si kar spečem kakšno brezglutensko pecivo (objavila sem že recept za čokoladno pecivo, kmalu pa objavim še kaj finega). Zunaj pa si lahko privoščite presne tortice, saj le-te ustrezajo endo dieti.

Pri izogibanju glutenu je potrebno PAZITI  tudi pri:

  • kruhu in testeninah, ki naj bi bili iz sicer brezglutenske ajdove moke, v resnici pa vsebujejo le del ajdove moke, preostalo pa glutenske moke;
  • omakah in juhah, kjer so za gostilo uporabili glutensko moko;
  • cvrtju, kjer so uporabili kruhove drobtine;
  • jogurtih z žitaricami;
  • čokoladah z žitaricami (pri endo dieti se sicer tolerira le zelo temne ali pa domače čokolade po posebnih receptih);
  • pivu (ki kot alkoholna pijača tako ni priporočljiv pri endo dieti);
  • kavnem nadomestku iz ječmena (sama kava je pri endo dieti prepovedana)…

Pri škrobnih izdelkih morate torej biti pazljive, da ne vsebujejo glutena. Brez omejitev pa lahko uživate v zelenjavi in sadju, mesu (pri endo dieti sicer le v piščancu in puranu), jajcih in nizkomaščobnih jogurtih (drugi živalski in mlečni izdelki pri endo dieti namreč niso priporočljivi), ribah, rastlinskih maščobah in oljih (živalske maščobe namreč niso priporočljive pri endo dieti)… Prehrana ostane torej še vedno precej pestra! :)

2015-05-12-Gluten-1

Za konec bi rada opozorila še ne to, da se gluten dostikrat skriva v izdelkih, kjer ga sploh ne pričakujemo (kot so siri, mesni izdelki, čokolade, pudingi itd.).  Prav tako so tudi moke in kaše, ki so iz sestavin, ki same po sebi ne vsebujejo glutena (npr. ajdova moka, prosena kaša itd.), ponavadi kontaminirane s sledmi glutena, razen če so mlete in proizvedene v posebnih obratih (v takih primerih so posebej označene kot brezglutenske). Vendar gre v navedenih primerih za majhne količine, ki se jih morajo izogibati le tisti, ki imajo celiakijo ali pa hujšo obliko glutenske intolerance. Endo dieta pa uživanje takšnih majhnih količin glutena ne prepoveduje! ;)

facebooktwitterpinterest
<.thumbnail-div { display.none;}>